هیرونوبو ساکاگوچی؛ از رویای نوازندگی حرفه ای تا خلق فاینال فانتزی (بازی سازان سرشناس)

به گزارش وبلاگ بناب، هیرونوبو ساکاگوچی (Hironobu Sakaguchi) نویسنده و کارگردان بازی های ویدیویی اهل کشور ژاپن است که به خاطر خلق مجموعه فاینال فانتزی شناخته می گردد.

هیرونوبو ساکاگوچی؛ از رویای نوازندگی حرفه ای تا خلق فاینال فانتزی (بازی سازان سرشناس)

زندگی شخصی؛ از نوازندگی تا علاقه به بازی

هیرونوبو ساکاگوچی در 1962 در هیتاچی، شهری در استان ایباراکی ژاپن به جهان آمد. پدر و مادرش اهل کیوشو بودند و او در دوران کودکی به طور مکرر با خانواده اش به آنجا می رفت. او در دوران دبستان از نواختن پیانو لذت می برد و در دوران دبیرستان گیتار می نواخت و با تعدادی از دوستان و همکلاسی هایش یک گروه تشکیل داده بود و تقریبا با فروش بلیط های کنسرت خانگی نزدیک بود خود را از مدرسه اخراج کند. در آن موقع با داشتن علاقه کم به بازی، هدف او تبدیل شدن به یک موسیقیدان بود. او فارغ التحصیل رشته علوم کامپیوتر در دانشگاه ملی یوکوهاما بود و با هیرومیچی تاناکا دوست شد. به وسیله تاناکا، ساکاگوچی به کامپیوتر Apple II دسترسی پیدا کرد که در آن بازی نموده و عاشق Wizardry شد. او اغلب کلاس ها را برای تجربه آن آن نادیده می گرفت.

مطالعات برنامه نویسی ساکاگوچی باعث شد که او بخواهد کامپیوتر خودش را داشته باشد. از آنجایی که او نمی توانست یکی از آن ها را بخرد و متوجه شد که برای خرید نرم افزار به بودجه احتیاج دارد، شروع به جست وجوی شغل پاره وقت برای کسب عایدی کرد. ساکاگوچی در اسکوئر استخدام شد. در این برهه، ساکاگوچی هنوز رویای تبدیل شدن به یک نوازنده حرفه ای را در سر می پروراند، اما احساس می کرد که کار کردن برای شرکتی مانند اسکوئر می تواند تجربه برنامه نویسی مورد احتیاج را در این بین برای او فراهم کند.

زندگی کاری؛ فعالیت در اسکوئر تا تاسیس استودیوی خود

در طول مدت حضورش در اسکوئر، او ابتدا در ساخت یک اقتباس بدون مجوز از یک نمایش تلویزیونی با نام Torin-ingen همکاری کرد، سپس بعدا بخشی از تیم طراحی The Death Trap شد. در پی پیروزیت این بازی، او برای ادامه کار خود با اسکوئر از دانشگاه مرخصی گرفت. اولین بازی های او از جمله The Death Trap برای رایانه های شخصی عرضه شدند و اولین بازی NES او Kings Knight (1986) بود. بسیاری از این پروژه ها، در حالی که شرکت را سرپا نگه می داشتند، چندان پیروز نبودند و بر عناصر اکشنی متمرکز بودند که ساکاگوچی از آن ها متنفر بود. هنگامی که اسکوئر در سال 1986 یک شرکت مستقل شد، ساکاگوچی به عنوان یک کارمند تمام وقت و به عنوان مدیر برنامه ریزی و توسعه منصوب شد. در آن سال، پس از انتشار و پیروزیت بازی نقش آفرینی دراگون کوئست (Dragon Quest) برای NES، او میاموتو را متقاعد کرد که اجازه فراوری یک اثر نقش آفرینی با الهام از چندین اثر فانتزی آن موقع از جمله The Legend of Zelda و سری Ultima را به او بدهد.

سری فاینال فانتزی

این پروژه با تیمی کوچک شروع به کار کرد زیرا بیشتر اعضای شرکت به آن اعتقادی نداشتند. عنوان بازی در ابتدا فایتینگ فانتزی (Fighting Fantasy) بود که در نهایت او آن را به فاینال فانتزی (Final Fantasy) تغییر داد تا از تشابه عنوان با سری کتاب هایی به همین نام جلوگیری کند. اگر این بازی از نظر تجاری شکست می خورد، او اسکوئر را رها نموده و تحصیلات دانشگاهی خود را تکمیل می کرد. با این حال فاینال فانتزی به یک پیروزیت تجاری چشمگیر تبدیل شد و مجموعه ای را شروع کرد که به عنوان یکی از مهم ترین سری های تاریخ بازی های ویدیویی در نظر گرفته می گردد. ساکاگوچی به عنوان کارگردان چهار دنباله بعدی بین سال های 1988 و 1992 ایفای نقش کرد. او در سال 1991 به سمت معاون اجرایی شرکت ارتقا یافت که در نهایت نقش خلاقانه او را در بازی ها کاهش داد و در واقع فاینال فانتزی 5 (1992) آخرین نقش او به عنوان کارگردان در این سری بود.

او به عنوان تهیه کننده روی اولین بازی این سری روی پلی استیشن 1 یعنی فاینال فانتزی 7 ایفای نقش کرد؛ اثری که پیروزیت هنری و تجاری عظیمی را به همراه داشت. در این برهه ساکاگوچی کمتر درگیر فرآیند ساخت بازی ها می شد و کنترل را به یوشینوری کیتاسه داده بود که با ساکاگوچی روی فاینال فانتزی 5 کار نموده بود. او به عنوان تهیه کننده روی بعضی از پروژه ها از جمله Final Fantasy Tactics (1997) و Parasite Eve (1998) نیز همکاری کرد. البته برای فاینال فانتزی 9 او نقش خلاقانه تری از نوشتن سناریو را بر عهده گرفت.

کارگردانی فیلم

در این برهه، ساکاگوچی بعلاوه در حال ساخت یک فیلم سینمایی با جلوه های ویژه بر اساس سری فاینال فانتزی به نام Final Fantasy: The Spirits Within بود و استودیوی داخلی Square Pictures را در سال 1997 برای فراوری آن و سایر پروژه های CGI تأسیس کرد. به علت افزایش هزینه در خاتمه فراوری برای اطمینان از پرداخت حقوق کارکنان، هزینه فراوری آن به 137 میلیون دلار رسید. خود ساکاگوچی در این فیلم حضور کوتاهی داشت. تعهد به The Spirits Within به نقش کمتر او در بازی های فاینال فانتزی انجامید. او بعلاوه قصد داشت یک فیلم تعاملی بسازد.

پس از اکران در سینما، The Spirits Within کمی بیش از 85 میلیون دلار فروخت. شکست این فیلم به اسکوئر آسیب مالی زیادی زد و باعث تعطیلی اسکوئر پیکچرز شد. پس از شکست The Spirits Within، ساکاگوچی در شرایط روحی ضعیفی نهاده شد و تصمیم گرفت از مشارکت مستقیم در پروژه های اسکوئر دور گردد. او بعلاوه از نقش اداری خود خسته شده بود. در سال 2001، ساکاگوچی به همراه دو مدیر ارشد دیگر از سمت خود در اسکوئر کناره گیری کرد و قراردادی را امضا کرد تا به عنوان تهیه کننده اجرایی در پروژه آینده فاینال فانتزی ایفای نقش کند.

ساکاگوچی سه سال بعد را در خانه اش در هاوایی در شرایطی نه چندان خوب گذراند و به خاطر عدم فعالیتش در صنعت احساس گناه می کرد. او خاتمه پس از صحبت با توریاما و هنرمند همکارش یعنی تاکهیکو اینو، انگیزه بازگشت به فراوری بازی را پیدا کرد. او رسما اسکوئر را در سال 2003 ترک کرد و آخرین نقش او تهیه کننده اجرایی در Final Fantasy X-2 بود.

تاسیس استودیوی Mistwalker

استودیوی مستقل او Mistwalker در سال 2004 با یاری مالی مایکروسافت تأسیس شد. بسیاری از بازی های اولیه این استودیو برای ایکس باکس 360 بودند؛ کنسولی که در کوشش برای یافتن پیروزیت تجاری در ژاپن بود. او پلی استیشن 3 را به علت معماری ساخت سخت آن و اختلافاتی با رئیس آن در آن موقع یعنی کن کوتاراگی چندان دوست نداشت.

این استودیو چهار بازی را در سال 2005 معرفی کرد. این بازی ها شامل Blue Dragon (2006) که با توریاما در ساخت آن همکاری کرد، ASH: Archaic Sealed Heat (2007)، یک نقش آفرینی تاکتیکی که او با توسعه دهندگان Final Fantasy XII روی آن کار کرد، Lost Odyssey (2007) که شامل آثار هنری از اینو و عناصر روایی رمان نویس ژاپنی کیوشی شیگماتسو بود و Cry On که در نهایت در سال 2008 لغو شد، می شد. ساکاگوچی البته برای بازی The Last Story (2011) به یک نقش کارگردان بازگشت که او به عنوان فرصتی از آن استفاده کرد تا رویکرد خود نسبت به گیم پلی را بر اساس بازخورد آثار قبلی خود تنظیم کند و با بازی های آن موقع همگام گردد.

پس از The Last Story، ساکاگوچی می خواست Mistwalker روی پروژه های تلفن همراه تمرکز کند. اولین پروژه او Party Wave بود که چندان پیروز نبود. با الهام از این شکست، ساکاگوچی بازار موبایل را دوباره ارزیابی کرد و فراوری Terra Battle را به عنوان یک نقش آفرینی کارتی شروع کرد. Terra Battle یک پیروزیت تجاری برای شرکت بود و ساکاگوچی را وادار کرد تا برنامه هایی برای انتشار هشت بازی را در طول شش سال انجام دهد.

او دنباله و اسپین آفی برای Terra Battle ساخت. در این برهه، ساکاگوچی فاینال فانتزی 6 را مجددا تجربه کرد و عشق خود به خلق جهانها و روایت های مجذوب کننده را بار دیگر کشف کرد. با در نظر گرفتن این موضوع، او شروع به توسعه Fantasian (2021) کرد؛ اثری نقش آفرینی که از نسخه ششم فاینال فانتزی الهام گرفته شده بود و برای iOS عرضه شد. او Fantasian را بر اساس این اصل ایجاد کرد که ممکن است آخرین پروژه اصلی او به علت سن بالایش باشد.

تمرکز بر موضوعات زندگی و مرگ

ساکاگوچی ایجاد یک بازی تازه را با تماشای تولد یک کودک مقایسه می نماید. برای ساخت نسخه های ابتدایی فاینال فانتزی، ساکاگوچی تمرکز کمی روی روایت داشت و شکست های اولیه اش در بازار بازی باعث شد که او احساس کند برای سناریونویسی مناسب نیست. با این حال دیدگاه او در طول فراوری فاینال فانتزی 3 تغییر کرد. به علت آتش سوزی خانه خانوادگی او، مادرش آکی کشته شد. احساسات عمیق او به همراه با انتقاد از سری به علت فقدان روایت مجذوب کننده در آن، باعث شد تا او در خصوص آنچه پس از مرگ برای مردم رخ می دهد، تأمل کند و این باعث تمرکز بیشتر روی روایت شد. افکار ساکاگوچی در خصوص زندگی و مرگ به صورت مستقیم الهام بخش عناصری در فاینال فانتزی 7 و The Spirits Within شد. تمرکز بر موضوعات ذکر شده حتی بر آثار او در Mistwalker نیز تاثیر گذاشت.

در نهایت لازم به ذکر است که در سال 2000، ساکاگوچی جایزه تالار مشاهیر آموزشگاه علوم و هنرهای تعاملی را دریافت کرد. او بعلاوه در مراسم Game Developers Choice Awards در سال 2015، جایزه یک عمر دستاورد هنری را دریافت کرد.

مهم ترین آثار هیرونوبو ساکاگوچی در صنعت بازی های ویدیویی

سال عرضهعنوان بازینقش
1984The Death Trapطراح
1987Final Fantasyکارگردان
1988Final Fantasy IIکارگردان
1990Final Fantasy IIIکارگردان
1991Final Fantasy IVکارگردان
1992Final Fantasy Vکارگردان
1994Final Fantasy VIتهیه کننده
1995Chrono Triggerناظر
1997Final Fantasy VIIتهیه کننده
1997Final Fantasy Tacticsتهیه کننده
1998Parasite Eveتهیه کننده
1999Final Fantasy VIIIتهیه کننده اجرایی
1999Front Mission 3تهیه کننده اجرایی
1999Parasite Eve 2تهیه کننده اجرایی
2000Final Fantasy IXتهیه کننده
2001Final Fantasy Xتهیه کننده اجرایی
2002Kingdom Heartsتهیه کننده اجرایی
2003Final Fantasy X-2تهیه کننده اجرایی
2011The Last Storyکارگردان
2014Terra Battleتهیه کننده
2021Fantasianتهیه کننده

منبع: Peoplepill

منبع: دیجیکالا مگ

به "هیرونوبو ساکاگوچی؛ از رویای نوازندگی حرفه ای تا خلق فاینال فانتزی (بازی سازان سرشناس)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیرونوبو ساکاگوچی؛ از رویای نوازندگی حرفه ای تا خلق فاینال فانتزی (بازی سازان سرشناس)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید