نگاهی به کاربرد پزشکی نوعی لوبیا

به گزارش وبلاگ بناب، Dolichos lablab L. یک گیاه چوبی بالارونده است که ارتفاع آن می تواند به 5 متر برسد. برگ ها پر مانند و معمولاً 3 برگچه ای هستند. برگچه ها دارای زاویه انتهایی تند، لبه صاف و غیر دندانه ای و

نگاهی به کاربرد پزشکی نوعی لوبیا

نویسندگان: کوهویی لینگ، چوا تانگ کیان، تان چای هون

مترجمان: دکتر حسین حسین زاده، دکتر محسن ایمن شهیدی، دکتر رامین رضایی

نام علمی (خانواده):

Dolichos lablab L. (Leguminosae)

نام انگلیسی:

Lablab Bean, Hyacinth Bean

نام فارسی:

نوعی لوبیا

مشخصات:

Dolichos lablab L. یک گیاه چوبی بالارونده است که ارتفاع آن می تواند به 5 متر برسد. برگ ها پر مانند و معمولاً 3 برگچه ای هستند. برگچه ها دارای زاویه انتهایی تند، لبه صاف و غیر دندانه ای و در ابعاد 6-12 در 5-9 سانتی متر هستند. گل ها سفید یا صورتی مایل به ارغوانی هستند. دانه گیاه برای فعال کردن حرکات معدی، آنتی دوت مسمومیت ها، درمان قولنج، وبا، اسهال، روماتیسم و گرمازدگی استعمال می گردد. عصاره پوست میوه برای التهاب گوش و گلو به کار می رود. بعلاوه میوه این گیاه اثر قابض، هاضم و اشتهاآور دارد و از آن برای دفع کرم استفاده می گردد. گزارش شده که دانه گیاه اثر ضد سم (آنتی دوت) تعریق آور، تب بر و اشتهاآور دارد و از آن برای یائسگی و اسپاسم استفاده می گردد. میوه به صورت غلاف سبز رنگ با طول 6 سانتی متر و عرض 2 سانتی متر و تخت (غیر کروی) است که حاوی 4-5 دانه می باشد و در زمان بلوغ رنگ آن به قهوه ای روشن تغییر می بابد.

منشأ:

بومی افریقا.

ترکیبات شیمیایی:

دولیچین، آرابینوگالاکتان 1 و 2، لابلابوسید A-F، فیتین، اسید پانتوتنیک، ساپونین I، پوترسین، اسپرمیدین، اسپرمین و ترکیبات دیگر.

کاربرد در طب سنتی:

از جوشانده این گیاه برای درمان مسمومیت با الکل، وبا، اسهال، مسمومیت با گوی ماهی (globefish) سوزاک، ترشحات واژینال (Leucorrhoea) و تهوع استفاده می گردد. دانه گیاه برای فعال کردن حرکات معدی، آنتی دوت مسمومیت ها، درمان قولنج، وبا، اسهال، روماتیسم و گرمازدگی استعمال می گردد. عصاره پوست میوه برای التهاب گوش و گلو به کار می رود. بعلاوه میوه این گیاه اثر قابض، هاضم و اشتهاآور دارد و از آن برای دفع کرم استفاده می گردد. گزارش شده که دانه گیاه اثر ضد سم (آنتی دوت) تعریق آور، تب بر و اشتهاآور دارد و از آن برای یائسگی و اسپاسم استفاده می گردد. گل های این گیاه برای درمان اسهال خونی، التهاب رحم و زیاد بودن جریان قاعدگی مفید هستند از این بخش گیاه بعلاوه برای درمان ترشحات واژینال، زیادی خون ریزی در زمان قاعدگی و گرمازدگی استفاده می گردد و هم خاصیت ضد سم (آنتی دوت) و ضد نفخ دارد.

بیشتر بخوانید: لوبیا و انواع آن

آثار دارویی:

ضد قارچ، ضد ویروس و هماگلوتینه کننده.

میزان مصرف:

دوز گزارش شده برای دانه، 8 تا 16 گرم در روز به صورت پودر یا جوشانده، برای درمان تهوع، استفراغ، اسهال، التهاب روده، دردهای شکمی و می بارگی (alcoholism) می باشد.

پی نوشت:

برای مشاهده پی نوشت های این کتاب به منبع مقاله مراجعه گردد.

منبع مقاله :

لینگ، کوهویی - تانگ کیان، چوا - چای هون، تان؛ (1392)، راهنمای گیاهان دارویی: مصور و با رویکرد علمی و دارویی، مترجمان: حسین حسین زاده - محسن ایمن شهیدی، رامین رضایی، مشهد: بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "نگاهی به کاربرد پزشکی نوعی لوبیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به کاربرد پزشکی نوعی لوبیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید