حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!

به گزارش وبلاگ بناب، شاید بیشتر کسانی که در زمره مهندسی و اطلاعات هواپیمایی اطلاعات زیادی نداشته باشند، اصطلاح جعبه سیاه هواپیماها را یا از اخبار حوادث شنیده باشند یا از فیلم های سینمایی که در این رابطه ساخته شده است.

حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!

به هر حال چیزی که واضح است این است که، این جعبه که اصلا هم سیاه نیست، یکی از اجزای فوق مهم در یک هواپیما و یا دیگر وسایل حمل و نقل است. ما امروز می خواهیم تا درباره جعبه سیاه هواپیما نکات کامل و جامعی را برای شما بیان نماییم پس تا به انتهای این مطلب با ما در وبلاگ بناب همراه باشید.

جعبه سیاه هواپیما

ابتدا باید این سوال را جواب دهیم که اصلا جعبه سیاه هواپیماها چیست؟ در یک کلام، جعبه سیاه، نام مستعار وسیله ای است که ضبط نماینده اطلاعات پرواز است. در واقع هر زمانی که سانحه ای هوایی اتفاق می افتد، مهندسین و کارشناسانی که وظیفه آنالیز این قضیه را دارند؛ پاسخ تمامی سوالات خود را از این جعبه به اصطلاح سیاه رنگ استخراج می نمایند.

جعبه های سیاه در واقع سیاه نیستند و کم پیش می آید که حتی از فکر کسی رد شود که بخواهد این وسیله را به این رنگ بسازد! جعبه سیاه هواپیماها را به رنگ نارنجی شبرنگ، فسفری یا قرمز می سازند.

چرا نارنجی؟

حال فکر می کنید که چرا این جعبه ها را بر خلاف نامشان به رنگ های قرمز و نارنجی می سازند؟ دلیلش خیلی ساده است! برای سرعت بیشتر در پیدا کردن این جعبه حساس و مهم، بدنه آن را به رنگ هایی که بالاتر نام بردیم، می سازند تا انعکاس رنگش و تلاقی آن با کمترین اندازه نور، توجه افراد را به خودش جلب کند و در نهایت سریع تر پیدا شود.

جعبه سیاه به یک دستگاه اطلاق نمی شود بلکه، هر فروند هواپیما معمولا دو جعبه سیاه در درون خود دارد. یکی از این دستگاه ها، اطلاعات پرواز (Flight Data Recorder) را ثبت و ضبط می نماید و در اصطلاح به آن FDR می گویند. یکی دیگر وظیفه ضبط و حفظ تمامی صداها و گفتگوهای کابین خلبان (Cockpit Voice Recorders) را بر عهده دارد. اصطلاحا به آن CVR می گویند.

دستگاه FDR که وظیفه ثبت اطلاعات پرواز را دارد، اطلاعات مربوط به پرواز مثل نحوه کنترل پرواز و عملکرد موتور هواپیما را ذخیره می نماید.

درباره این جعبه

با اینکه این جعبه به زبان انگلیسی تنظیم شده است اما به خاطر حضور گسترده و بعلاوه نفوذ فرانسوی ها در صنعت هواپیمایی، زبان دوم جعبه سیاه هواپیماها زبان فرانسوی است. حتی برای امتحان کردن حافظه دستگاه در هنگام کار با این دستگاه، دستورات را به زبان فرانسوی نیز تکرار می نمایند.

این جعبه ها را به گونه ای می سازند که تحت هیچ شرایطی آسیب نبینند. جعبه سیاه هواپیماها قبل از این که در هر هواپیمایی نصب شود، آزمایشات سنگین و سختی را پشت سر می گذارند. اگر از پس این آزمایشات به خوبی بربیایند، اجازه نصب در داخل هواپیما را پیدا می نمایند. آزمایشات مقاومت سنجی جعبه سیاه ها فرق دارد.

مهم ترین چیزی که در یک جعبه سیاه هواپیماها باید خوب مورد مراقبت قرار بگیرد، حافظه این دستگاه است که تحت هیچ شرایطی نباید از بین برود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی مطلب چگونه چشمان سالمی داشته باشیم؟ را بخوانید.

منبع: پیام دلتا

به "حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی مرموز درباره جعبه سیاه هواپیما!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید