خبرنگاران حاجی میرزایی: ایده های نو مهم ترین عنصر در افزایش بهره وری است
به گزارش وبلاگ بناب، تهران-خبرنگاران- وزیر آموزش وپرورش در نشست بهره وری در این وزارتخانه گفت: در تقویت و افزایش بهره وری آنچه از منابع اقتصادی مهم تر است وجود ایده های نو است.

به گزارش شامگاه دوشنبه مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محسن حاجی میرزایی در جمع اعضای اتاق فکر بهره وری آموزش وپرورش، با اشاره به اینکه مهمترین چالش کشورها،چالش حکمرانی خوب است، اظهار کرد: وحدت تئوریک و برآیند تجربی، می گوید اختلال در کار آیی نهادها، محصول اختلال در یادگیری ها است و این موضوع باعث ناکارآمدی جامعه می گردد. بنابراین اگر بپذیریم یادگیری نقطه اصلی کارآمدی نهادها است پس همه مسائل را باید به وسیله آموزش وپرورش پیگیری کنیم.
وزیر آموزش وپرورش بابیان اینکه چه قبل و بعد از انقلاب جریان یادگیری پیروز به برطرف مسائل نبوده است، اضافه نمود: اینکه به فردی پس از سرانجام دوره دوازده ساله و خروج از نظام تعلیم و تربیت به عنوان کسی که می تواند وارد دانشگاه گردد نگریسته می گردد و انتظار وجود مهارتی دیگر از او وجود ندارد، دیدگاه خوبی نیست و باید این دیدگاه اصلاح گردد.
حاجی میرزایی با اشاره به ضرورت آنالیز مسائل در سطوح مختلف گفت: سیاست های بهره وری در طی70سال گذشته نتوانسته کارایی لازم را داشته باشد و قادر به حل مسائل نبوده لذا بسیاری از مسائل و مسائل هنوز بکر و دست نخورده باقی مانده است.
وی اضافه نمود: اینکه برای افزایش بهره وری از کجا باید آغاز کرد، آیا ارائه آموزش ها برای مدیران مؤثر است، اینکه بهره وری را چگونه می توان مؤثر کرد مسائلی است که باید به آن ها پرداخته گردد.
عضو کابینه تدبیر و امید با اشاره به ارائه گزارش های ارائه شده توسط دستگاه های مختلف در کشور گفت: اگر هدف در هیچ سطحی موضوعیت نداشته باشد قطعاً محقق نخواهد شد لذا مشاهده می کنیم بیش از 95درصد گزارش های تهیه شده در دستگاه های مختلف، مربوطه به اقدامات انجام شده است و ارائه دهندگان گزارش ها، تصورشان این است که بهترین اقدام را انجام دادند و فکر می نمایند اقدامشان کاملاً درست است در صورتی ممکن است اشتباه داشته و حتی لازم باشد برای هدر دادن منابع بازخواست شوند.
وی یکپارچه کردن سامانه های آموزش وپرورش را یکی از گام ها در جهت افزایش بهره وری برشمرد و اضافه نمود: یکی از نکات مهم این است که در ماه های اخیر ما به میل خودمان وارد محیط آموزش های الکترونیکی نشدیم بلکه شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مدارس ما را به این سمت راهنمایی کرد، اما شرایط عالی برای ورود به آموزش های مجازی ایجاد شد و فرصت طلایی برای افزایش بهره وری و انتخاب پیش روی ما قرارگرفته است.
روبرو آموزش وپرورش با 12 مشکل ادواری
حاجی میرزایی ادامه داد: بر اساس آنالیز ها اجرا شده 12مشکل مشترک در همه ادوار وجود داشته است که به واسطه کوشش های اجرا شده تنها دو مورد حل وفصل شده است و مابقی مسائل همچنان در جهت تعلیم و تربیت وجود دارد.
وی توضیح داد: آمادگی ما برای ورود بهتر به زیست بوم جدید بسیار مهم است شاید شرایط کرونایی همچنان ادامه یابد لذا باید آمادگی های لازم را در ارائه آموزش ها در فضای مجازی داشته باشیم.
آموزش الکترونیکی فرصتی برای تحقق ایده ها فراهم نموده
وزیر آموزش وپرورش با اشاره به مقاومت ها در برابر تغییرات، اضافه نمود: از اتفاقات مثبت شیوع کرونا این بود که کرونا روابط سخت و غیرقابل تغییر را تغییر داد و این فرصت خوبی است تا ایده های خود در حوزه آموزش های الکترونیکی را محقق سازیم.
وی ادامه داد: به عنوان متولی مدارس باید بدانیم در شرایط جدید چه اتفاقاتی در مدارس افتاده است بنابراین برای تحقق این مهم، شبکه آموزشی دانش آموزان(شاد) را به وجود آوردیم.
عضو کابینه تدبیر و امید با تأکید بر ضرورت مدیریت دانش گفت: شبکه شاد هزینه های اطلاع یابی از شرایط مدارس در مناطق مختلف کشور را کاهش داده است لذا بدون اعزام امور به مناطق، با آن ها ارتباط برقرار است.
وی ظرفیت رسانه ای شاد را فوق العاده دانست و اضافه نمود: حفاظت و مراقبت از این دستاورد بسیار مهم است.
حاجی میرزایی الگوسازی را یکی دیگر از راه های افزایش بهره وری برشمرد و اضافه نمود: هرچند در انجام برنامه ها و افزایش بهره وری، پول و قدرت اجرایی لازم است اما مهم تر از این موارد وجود ایده های نو و عملیاتی است لذا آماده دریافت هرگونه راه چاره مؤثر در مورد افزایش بهره وری هستم.
در ادامه این نشست عبدالرسول عمادی مشاور وزیر و دبیر بهره وری آموزش وپرورش با ارائه گزارشی از جلسات گفت: در سلسه نشست های مرتبط با این جلسات 28 راه چاره برای مسائل آموزش و پرورش در این حوزه پیشنهاد شده که بیشتر این مباحث مرتبط با بحث بهره وری بوده است.
وی ضرورت استفاده از ابزارها و فناوری های نوین و انجام بهره وری را مهم دانست و گفت: ارائه دوره های آموزشی به معلمان برای استفاده از ابزارها و فناوری های نوین و انجام بهره وری بسیار لازم است.
منبع: ایرنا